Nestanak tada najvećeg broda na svijetu, izgrađenog u pulskom brodogradilištu, nikada nije do kraja objašnjen.
ATV
Kada je 1972. godine u pulskom brodogradilištu porinut megatanker dugačak 314 metara, širok 50 metara i visok 26 metara, to je bio događaj o kojem su izvještavali svi jugoslovenski mediji.
Zašto da ne, jer je tom događaju prisustvovao čitav državni, politički i vojni vrh, na čelu sa doživotnim predsjednikom Josipom Brozom – Titom.
Kuma tada najvećeg broda na svijetu bila je Titova supruga Jovanka Broz. “Dajem vam ime Berge Istra sa željom da ga nosite kako bi vaši graditelji bili ponosni”, rekla je u vrijeme porinuća.
Berge Istra je bio prvi od jedanaest kombinovanih mega tankera za prevoz goriva i ruda, koji su početkom 1970-ih izgrađeni u pulskom brodogradilištu Uljanik. Bila je ponos jugoslovenske brodogradnje i grada u kojem je sagrađena. Zato je šok bio tim veći kada je tri godine kasnije nestala u Tihom okeanu.
Potragu su započeli tek deset dana nakon nestanka
Brod je plovio pod liberijskom zastavom, a vlasnik mu je bila norveška kompanija Bergesen, koja je i naručila brod, i koja je i danas jedna od najvećih brodarskih kompanija na svijetu.
Krajem decembra, Berge Istra je bila na putu od brazilskog grada Tubarao ka Japanu, natovarena sa 188.000 tona željezne rude. Na brodu su bila 32 člana posade, od kojih su dvoje bili Jugosloveni, bračni par Еgidio i Karmen Ševrlica.
Posljednji kontakt s brodom ostvaren je 30. decembra 1975. godine, kada se brod nalazio u blizini filipinskog ostrva Mindanao. Nakon sedmicu dana, 7. januara, brod je proglašen nestalim, a samo dva dana kasnije pokrenuta je velika potraga, ali bez rezultata. 16. januara 1976. operacija je otkazana, članovi posade su proglašeni nestalima.
Britanska osiguravajuća kompanija Liojd je 19. januara proglasila brod nestalim i isplatila vlasniku najveću odštetu ikada za nestali brod u to vrijeme, piše redakcija Bi-bi-si.
Njujork Tajms je tada objavio da je nestanak Berge Istre osiguravajuće društvo koštao 27 miliona tadašnjih dolara, što bi u današnjoj vrijednosti iznosilo nešto više od 148 miliona dolara.
Samo dva dana kasnije, japanski ribari izvukli su iz mora spasilački čamac u kojem su bili 41-godišnji Imeldo Bareto Leon i 39-godišnji Еpifanio Lopez. Bili su pomorci na Berge Istri, i kako se ispostavilo, jedini preživjeli. Na konferenciji za novinare održanoj nakon puštanja iz bolnice, dvojica Španaca izjavili su da su farbali pramac broda kada ga je potresla serija eksplozija i potonuo u roku od nekoliko sekundi. Leon je za dlaku izbjegao da bude uvučen u vrtlog broda koji je tonuo i uspio se popeti na čamac za spašavanje koji se odvojio od broda i povući onesviještenog Lopeza na brod. Proveli su 20 dana na moru s oskudnim količinama vode i hrane, koje su isplivale na površinu nakon što je brod potonuo.
Na snimku ispod se vidi kako su spašeni mornari prevezeni u bolnicu i na konferenciji za novinare. Voditeljka u videu prevela je njihove riječi i rekla da su pričali o snažnom šoku koji je uslijedio nakon eksplozije.
Vlasnik nikada nije otkrio detalje
Šta je zapravo bio uzrok potonuća broda ni danas nije sasvim jasno. Vlasnik, kompanija Bergesen, nikada nije objavila podatke. Stoga o tome kruži nekoliko teorija. Najčešći je da su eksplozije izazvali ostaci nafte u tovarnom prostoru koji je bio napunjen željeznom rudom, piše hrvatska verzija Vikipedije..
Jedan od scenarista dokumentarnog filma o Berge Istri, koji je snimljen 2020. godine u produkciji Hrvatske nacionalne televizije, novinar Zoran Angeleski rekao je BBC-ju da je razlog potonuća Berge Istre pohlepa i pogrešno rukovanje brodom. “Stalno su popravljali i nadograđivali brod, čak i tokom plovidbe su zavarivali, a rukovanje sistemom za neutralizaciju gasa bilo je neprofesionalno i ravnodušno”, rekao je Angeleski. Nakon što je nafta ispumpana iz broda za utovar željezne rude, u prostorijama su ostali plinovi, što svaki rad na brodu, a posebno zavarivanje, čini izuzetno rizičnim.
Misteriozno je potonuo i “brod blizanac” Berge Istra
Misterija potonuća Berge Istre još se više produbila kada je prije samo četiri godine pod sličnim misterioznim okolnostima potonuo i Berge Vanga, “blizanac” Berge Istre, koji je takođe bio u vlasništvu kompanije Bergesen.
Tada je život izgubilo 40 ljudi. Nakon nestanka ova dva broda, kombinovani tankeri se više nisu gradili, a nafta više nikada nije transportovana sa željeznom rudom, piše hrvatska Vikipedija.
Praznovjerniji su nestanak Berge Istre pripisali činjenici da je u trenutku nestanka plovila područjem Tihog okeana, koji neki zovu i “Đavolje more”. Za ovo područje se kaže da je pacifička verzija mnogo zloglasnijeg Bermudskog trougla, u kojem brodovi i avioni navodno nestaju bez objašnjenja.