Kancelarija predsjednika Hrvatske, Zorana Milanovića, objavio je da je odbijen dopis u kojem se traži saglasnost za obuku ukrajinskih vojnika u Hrvatskoj, koji je ministar odbrane Mario Banožić poslao Milanoviću.
U nastavku prenosimo saopštenje u cijelosti:
“Predsjednik Republike Hrvatske Zoran Milanović primio je dopis ministra odbrane kojim se traži njegova prethodna saglasnost na ‘Nacrt prijedloga odluke Hrvatskog sabora o učestvovanju pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske u misiji Evropske unije za vojnu pomoć za podršku Ukrajini’ (EU Military Assistance Mission – Ukraine – EUMAM).
S obzirom na opravdano veliki interes hrvatske javnosti za najavljeno učestvovanje pripadnika OSRH u misiji EU za vojnu pomoć Ukrajini, te istovremeno nejasne i neobrazložene okolnosti učestvovanja pripadnika OSRH u spomenutoj misiji, Kancelarija Predsjednika Republike obavještava javnost kako je navedeni ministrov dopis nepodoban za postupanje Predsjednika Republike iz sljedećih formalnih i materijalnih razloga:
Naveo četiri razloga za odbijanje
1. Predsjedniku Republike obraća se ministar odbrane koji niti Ustavom niti Zakonom o odbrani nije ovlašten tražiti prethodnu saglasnost Predsjednika Republike. Jedini subjekti koje predviđa Ustav Republike Hrvatske kod donošenja ovakvih odluka su Vlada Republike Hrvatske, Predsjednik Republike Hrvatske i eventualno Hrvatski sabor.
2. Nacrt Odluke koji je priložen ne navodi konkretno ni aktivnosti koje bi pripadnici Hrvatske vojske provodili u inostranstvu niti djelovanje odnosno aktivnosti koje bi pripadnici Oružanih snaga Ukrajine sprovodili na teritoriju Republike Hrvatske. Jedino što se navodi u obrazloženju Odluke su opšti podaci o samoj misiji EUMAM.
3. Dostavljeni Nacrt prijedloga Odluke, u dijelu koji se tiče dolaska ukrajinskih vojnika na teritoriji Republike Hrvatske, poziva se na član 7., stav 3. Ustava Republike Hrvatske koji glasi:
‘Oružane snage država saveznica mogu prijeći granicu i ući u Republiku Hrvatsku ili djelovati unutar njenih granica u skladu sa sklopljenim međunarodnim ugovorima, na temelju odluke Hrvatskoga sabora, koju predlaže Vlada Republike Hrvatske uz prethodnu saglasnost Predsjednika Republike Hrvatske’.
Da bi uopšte došla u obzir primjena ove odredbe Ustava, mora se raditi: a) oružanim snagama država saveznica i b) ulasku ili djelovanju takvih snaga u skladu sa sklopljenim međunarodnim ugovorima. U dopisu koji nam je dostavljen ne navodi se pravna osnova po kojoj je utvrđeno da je Ukrajina država saveznica u smislu ove odredbe Ustava (ne radi se o članici niti jednog saveza čiji je član Republika Hrvatska i članstvom kojim se obavezujemo na pružanje vojne pomoći), niti koji bi to bio međunarodni ugovor temeljem kojeg bi njene oružane snage ušle i/ili djelovale na području Republike Hrvatske.
Pozivanje na Ustav
4. Iz obrazloženja nacrta Odluke proizlazi da hrvatska Vlada planira sprovoditi obuku ukrajinskih vojnika na području Republike Hrvatske. U tom slučaju, odredba čl. 7. st. 3. Ustava na koju se poziva Nacrt odluke je neprimjenjiva. Naime, Ustavom je izrazito uređeno pitanje prelaska granice stranih vojnika za potrebe vježbe i obuke i to odredbom čl. 7. st. 9. Ustava koja glasi:
‘Oružane snage država saveznica mogu prijeći granice Republike Hrvatske radi vježbi i obuke u okviru međunarodnih organizacija kojima je Republika Hrvatska pristupila ili pristupa na temelju međunarodnih ugovora te radi pružanja humanitarne pomoći, na temelju odluke Vlade Republike Hrvatske uz prethodnu saglasnost Predsjednika Republike Hrvatske’.
Dakle, ako se radi o vježbi ili obuci ukrajinskih vojnika na području Republike Hrvatske, jedina ustavna podloga za donošenje odluke o tome može biti odredba čl. 7. st. 9. Ustava Republike Hrvatske kojom se ta pitanja konkretno uređuju, a ne opća odredba čl. 7. st. 3. Ustava, prenosi “Index”.
Predsjednik Republike Hrvatske smatra kako iz gore navedenih razloga nisu stečeni uslovi da uopšte uzme u razmatranje navedeni dopis ministra odbrane, a radi donošenja odluke o davanju ili nedavanju prethodne saglasnosti.”