Ima li investitor, koji podigne novu zgradu, pravo da prodaje parking mjesta na osnovu kojih je dobio građevinsku dozvolu? Ovo je vruće pitanje koje u posljednje 3 godine potresa Banjaluku?

Kupci stanova su ogorčeni, zbog kako kažu, “besprizorne pohlepe” investitora.

– Platio sam stan od pedesetak kvadrata više od 200.000 KM, otplaćivaću ga pola života, a ispostavilo se da nemam gdje da parkiram auto, ako ne kupim parking mjesto ispred zgrade – kaže jedan Banjalučanin koji je kupio stan u novogradnji.

Grupa stanara jedne zgrade u naselju Lazarevo obratili su se redakciji Srpskainfo. Žale se što investitor, kako kažu, “pokušava da proda vanjska parking mjesta ispred zgrade, iako zgrada još nema upotrebnu dozvolu, niti su parking mjesta etažirana.”

– Ta mjesta se nalaze na parceli koja će, po zakonu, biti zajedničko vlasništvo svih stanara i ne mogu se privatno prodavati. Ali, investitor već naplaćuje pravo korištenja parking mjesta kupcima, postavlja fizičke barijere i brojeve, čime stvara lažnu sliku o ekskluzivnom vlasništvu. Time obmanjuje ljude i narušava pravo svih budućih stanara – navodi se u pismu grupe stanara.

Oni su se obratili i Ministarstvu za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju Republike Srpske, tražeći da se ministar Bojan Vipotnik i njegovi saradnici “izjasne” o ovom problemu.

U odgovoru, koji je u posjedu Srpskainfo, iz Ministarstva poručuju da je po važećim propisima investitor dužan da obezbijedi po jedno parking mjesto ili garažno mjesto za svaki stan. Dakle, u prevodu, koliko stanova toliko parking mjesta, bilo u garaži ili na otvorenom.

– Takođe, nesporno je da zemljište koje služi za redovnu upotrebu zgrade, pripada zgradi kao cjelini, a parking mjesta se nalaze upravo na tom zemljištu – navodi se u odgovoru, koji je potpisao ministar Vipotnik.

Ali, predstavnici Ministarstva u nastavku se priznaju da se “jedna izuzetno dobra zakonska odredba”, usmjerena na “zaštitu javnog interesa i kvaliteta stanovanja” u praksi – zloupotrebljava.

A šta se to, ustvari, “dešava u praksi”?

Dešava se to da investitor, nakon što završi izgradnju stanova, a prije izdavanja upotrebne dozvole, i dalje, formalno, vlasnik zemljišta uz zgradu. I tu okolnost mnogi koriste da, prije izdavanja upotrebne, uzmu još koju hiljadu maraka. Nije u pitanju zanemariva zarada – zavisno od lokacije “vanjsko” parking mjesto u Banjaluci košta od 2.000 do 10.000 KM.

Investitorima na ruku idu najmanje dvije okolnosti, koje su u posljednje dvije do tri godine zagorčale život mnogim Banjalučanima. Prvo, gužve na parkinzima su dostigle epske razmjere, pa je jagma za parking mjestom postala noćna mora, i drugo, na izdavanje upotrebne dozvole za već gotovu zgradu čeka se i do dvije godine.

Share.