Usljed manjka posla prouzrokovanog poskupljenjem gasa i kupovinom sve novijih i modernijih automobila, mnoge mehaničarske radnje u Srpskoj, koje se bave ugradnjom sistema za tečni naftni gas (TNG) u automobile, stavile su ključ u bravu.
Prelazak na vožnju na plin vozačima se više ne isplati, a serviseri kažu da je potpuno stala ugradnja sistema i da trenutno rade samo servisiranje postojećih.
Vlasnik servisa “Mrvica-gas” u Banjaluci Zoran Garača rekao je za “Glas” da je auto-gas u posljednje tri godine poskupio duplo, te je na benzinskim pumpama razlika između benzina i tog energenta sve manja.
– Sa 70 feninga cijena auto-gasa je skočila na 1,30 KM. S druge strane, porasli su svi ostali troškovi, tako da se malo ko od vozača sad odlučuje da investira u novu opremu i instalacije. Sada je za to potrebno izdvojiti od 1.200 do 2.000 maraka – kazao je Garača, koji je digao ruke od ovog posla.
Dodao je da je interesovanje vozača za ugradnju plina od pandemije korone opalo za 80 odsto.
– U servise dolaze ljudi radi održavanja opreme i instalacija koje su ranije ugradili. Od ugradnje plina ekonomsku isplativost ima samo onaj ko kupi auto jeftiniji od 10.000 KM – kazao je Garača.
Da vozači gledaju da idu samo na redovne servise, poput zamjene ulja i filtera, svjedoči vlasnik banjalučkog autoservisa “Auto – Karać” Ilija Karać. Prema njegovim riječima, cijena ugradnje plina u automobile kod njega je otprilike ista kao i 2010. godine, međutim, skočili su drugi troškovi, zbog čega se, kaže, malo ko odlučuje na ovaj korak.
– Mnoge kolege su odlučile da stave ključ u bravu. Ne znam da li nas u Banjaluci ima još četvorica prijavljenih, svi ostali koju su to radili sad rade druge poslove – kazao je Karać.
I u servisu “Auto gas Gaga” imaju manje posla.
– Obim posla, što se tiče servisiranja i ugradnje nove opreme, kod mene se u odnosu na prošlu godinu sigurno smanjio za 30 odsto – kazao je vlasnik ovog servisa Neđo Podraščanin.
Da je došlo do smanjenja potrošnje auto-gasa, tvrde i na benzinskim pumpama, gdje se cijena po litru kreće oko 1,30 KM.
Potpredsjednik Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima Privredne komore RS i direktor “Krajinapetrola” Milovan Bajić smatra da je promet auto-gasa opao jer se sve manje građana odlučuje na ugradnju opreme i instalacija zbog visoke cijene.
– Ugradnja i atestiranje opreme je komplikovan i skup proces – kazao je Bajić.
Subvencije
Auto-gas nastaje kao proizvod prerade prirodnog gasa i sirove nafte, što znači da je njegova proizvodnja jeftina. S druge strane, predstavlja i ekološko gorivo, jer štiti prirodu, nema emisije štetnih materija, zbog čega bi, prema riječima Ilije Karaća, i BiH, po uzoru na zemlje Evropske unije, trebalo da uvede subvencije za ugradnju plina u auta.