Nove tehnologije nam svakodnevno donose novitete, odnosno putem društvenih mreža serviraju nam informacije o njima. I htjeli ili ne one polako ali sigurno nam se nameću u svim oblastima, a samim tim nam nude i podizanje nivoa kvaliteta života.

Moje interesovanje, pretpostavićete, vezano je za saobraćaj i konkretno na vozila na hibridni pogon, a generalno, interesovanje je najviše usmjereno na elektro automobile.

Dokaz tome je i ovogodišnji sajam automobila koji je prije desetak dana završen u Beogradu i koji je, praktično bio posvećen toj vrsti nove tehnologije. I dok svjetska auto industrija muku muči sa sirovinama i poremećenom tržištu zbog novonastale krize, polako, i reklo bi se sramno, i naše okruženje se okreće ka angažovanju u toj sferi industrije. Za nas iz Bosne i Hercegovine najbitnija je najava da će se u dogledno vrijeme i u auto industriji Srbije, početi sklapati elektro automobili. Za sve potencijalne kupce koji o nabavci te vrste vozila već duže razmišljaju je ova informacija dočekana sa odobravanjem iako su cijene te vrste automobila nedostupne i neprihvatljive većini naših kupaca.

Te činjenice su uglavnom svima poznate i pošto je moja misija usmjerena ka definisanju problema u saobraćaju i pokušaju da se neke neregularnosti iz ove oblasti zamjene nekim korisnim i zakonski regulisanim poboljšanjima. Ovog puta sam napisao uvod u jedan od mnogih problema i anomalija koji se skoro nigdje ne mogu vidjeti, a što je najgore, niko na njih ne reaguje, kao što je uobičajeno kod nas koji živimo u Bijeljini ili okolini.

Prvi sam, ili jedan od velikog broja sugrađana bio srećan kad je u centru grada, ispred Centra za kulturu postavljen prvi i koliko znam, jedini javni punjač za mobilne telefone.

Par godina posle, tačnije u 2020. godini su, u sklopu uređenja centralnog gradskog trga, instalirani i prvi punjači za elektro vozila. I tada je moja sreća bila još veća jer već tada sam imao veliki broj prijatelja i kolega koji žive u zemljama u okruženju i koji putuju kroz Bijeljinu sa vlastitim, ali i službenim elektro vozilima, posebno novinari koji prate auto industriju i prvi su u ulozi test vozača novih elektro vozila koja se nude u našem ukruženju.

Međutim, vrlo često se ni noću ne može prići postavljenim punjačima i obilježenim prilazima za četiri vozila istovremeno. Zašto? Predmetna lokacija je non-stop nedostupna zbog vozila koja nisu na elektro pogon. I ne samo to nego se čudim kako su uopšte registrovana jer ne ostavljaju vizuelni utisak da su uopšte ispravna. Dakle, u našem slučaju, taj prostor je klasični parking.

To je podatak kojeg se stidim jer sam par puta, moje drugare, prolaznike vodio kod prijatelja koji u našem gradu žive, voze elektro automobile i imaju svoje vlastite punjače.

Pa zar i po ovom primjeru moramo biti među najgorima, neorganizovani, poznati po nepoštovanju propisa i zakona i još smo daleko od pravog grada, a svi se dičimo kako živimo u jednom od zamišljenih gradova u Republici Srpskoj?

Po mnogo čemu, još dugo nećemo biti pravi grad, a ako nismo grad onda smo, šta drugo nego, selo?! Nadam se da mi niko neće zamjeriti na ovom poređenju. Posle konstatovanja problema, pitam se čiji je zadatak da prati i omogući da ova lokacija uvijek bude slobodna za korisnike instaliranih punjača?

Odgovor ćemo pronaći u tekstu koji slijedi.

Svima nam je poznato da naplatu parkinga u gradu vrši firma “Patriot”, ali očigledno da njima niko nije nametnuo taj dio posla i oni u ovom slučaju kao i da ne postoje. Po meni, taj posao bi se morao dodijeliti njima, ali do tada neko drugi to mora raditi. Na žalost, uobičajena je navika da sve inicijative, prema svakom pogledu i naređenja za njihovo rješavanje treba da kreću od Gradonačelnika, što je po meni apsurd, pa se pitam zašto postoje resorna odjeljenja?

Policija PU Bijeljina bi trebalo da preuzme svoj dio posla bar putem gradskog “pauka” kojim “upravlja” saobraćajni policajac (eto gdje bez potrebe “gubimo” jednog obučenog saobraćajca koji su već odavno deficitarni na gradskim ulicama).

Ali ako u vozilu firme “Komunalac” treba biti jedno službeno lice iz PU Bijeljina, onda je to pripadnik opšte policije jer su oni “jedini” koji i “regulišu” saobraćaj u gradu, kako i koliko uspješno, posebno je pitanje? Neko će reći, tu je i Komunalna policija, što lično ne bih prihvatio jer i njima je “nabacano” u sferu djelovanja svašta nešto ali realno, sa saobraćajem nemaju ništa.

Prema tome, Gradska uprava i njihovo resorno odjeljenje moraju biti inicijatori rješavanja ovog problema kao i mnogih drugih, a ono što je sigurno sa ovim poslom se ne smije otezati. Turistička sezona je na početku, “stranci” će uskoro početi dolaziti u naš gradi i, molim vas, nemojte više da se brukamo!

Postupak je prost, folozofiranje nepotrebno, radnik “Patriota” po uočavanju nepoželjnog vozila, kontaktira policiju, a samim tim i “pauk” vozilo i posada će jedva dočekati jer kaznu vozač plaća policiji, a dio i “Komunalcu”. Problemi će biti svedeni na minimum i jednog dana neće ni postojati jer će uskoro, nadam se, kod punjača čekati u redu elektro vozila kao što je sad slučaj na klasičnim benzinskim pumpama.

Do tada, jedan iskren i dobronamjeran savjet opštoj policiji ili njihovim pretpostavljenim. Obzirom da svaki dan ispred zgrade Osnovnog suda u Bijeljini, upravo preko puta tih naših punjača, nalaze se bar jedan, a vrlo često i više policajaca da reaguju i samo pozovu “pauk” vozilo i ništa više, nije teško ni komplikovano.

Što se tiče naše, uže regije, u Brčkom postoji jedna, Tuzli četiri, ali i u okolini Tuzle još tri. Tendencija postavljanja novih punionica je sve veća, a i oprema je prije ove krize bila nešto jeftinija nego prije dvije godine ali šta će biti do kraja ove godine i u bližoj budućnosti, niko ne može garantovati. Ako pogledamo šta na tom polju rade zemlje iz okruženja, možemo konstatovati da i punionice, a i subvencije su sve brojnije i veće. Za očekivati je da će se privatni investitori sve više orijentisati na ulaganja u ovu infrastrukturu isto kao što je to bilo sa automatskim praonicama, a logično je i da svaka benzinska pumpa ima izvor snabdijevanja ovog energenta.

Nama, za sada ne preostaje ništa drugo nego da se pobrinemo da ova naša, gradska i jedina elektro stanica bude dostupna 24 sata svima onima koji su već izdvojili znatna materijalna sredstva za nabavku svojih elektro vozila, a imaju namjeru proputovati kroz našu Semberiju?

Srećan rad gospodo!

KOLUMNA
Miodrag Rajković
Ing drumskog saobraćaja

Share.