Olujno nevrijeme koje je pogodilo Banjaluku i mnoge gradove u Srpskoj izazvalo je mnogobrojne probleme i štetu. Nastradali su kuće, zgrade, javna infrastruktura, poljoprivredni usjevi, plastenici, ali i automobili.
U slučaju da je na vaš automobil pala grana ili se srušilo drvo, štetu bi trebalo da namiri osiguravajuće društvo, ali samo u slučaju da imate kasko osiguranje, potvrdio je za “Nezavisne novine” Bojan Popović, predsjednik Skupštine Udruženja osiguravajućih društava RS.
“Oni koji nisu uradili osiguravajuće pokriće treba da se obrate onim preduzećima koja su po gradovima zadužena za održavanje zelenila ili stabala i da od njih zatraže naknadu štete”, kazao je Popović, ali i napomenuo da ti procesi mogu da traju godinama.
Nije neka uobičajena sudska praksa da se to rješava u nekom kratkom periodu.
“Međutim, postoji opcija da se šteta prijavi preduzećima koja su zadužena za održavanje zelenih površina i zasada. Ono što je brz i siguran način da se ovakva vrsta štete naplati je kasko osiguranje. Iz godine u godinu bilježi se rast kasko osiguranja u pojedinačnim slučajevima, tako da su vozila većinom pokrivena ovom vrstom osiguranja i zaštićena od elementarnih nepogoda”, smatra Popović.
Dodaje da lica koja imaju kasko osiguranje na isplatu štete čekaju najviše do 15 dana.
“U principu, odštetni zahtjevi se brzo rješavaju. Ono što traže sva osiguravajuća društva je dokaz da se nesreća desila, bilo da je u vidu policijskog zapisnika ili službene zabilješke, manje je bitno”, objašnjava Popović.
Kako ističe, bilo je slučajeva kada su lica uspješno naplatila štetu od preduzeća zaduženih za održavanje zelenila u gradovima ili opštinama, ali su se sudski procesi vodili po nekoliko godina.
“Na kraju su ljudi dobijali odštetu, ali ih većina odustane jer ne bude šteta tolika koliko bi morali platiti advokata i sudske troškove koji iz te tužbe proizađu”, zaključio je Popović.
Nikola Ćopić, inženjer za bezbjednost saobraćaja i član Koordinacione grupe za bezbjednost saobraćaja RS, istakao je za “Nezavisne novine” da, kada dođe do nezgode uzrokovane nevremenom, važi isto pravilo kao i za sve druge nezgode.
“Prvo što bi oštećeni trebalo da urade jeste da pozovu MUP RS kako bi uviđajna ekipa izašla na teren i napravila zapisnik o uviđaju saobraćajne nezgode i konstatovala oštećenja koja su nastala na vozilu. Nakon toga potrebno je da se obrate osiguravajućim društvima za dalju proceduru”, kazao je Ćopić.
Ističe da je jako nezahvalna situacija za sve vozače koji nemaju svoje garaže, u smislu zaštite automobila od raznih vrsta nepogoda.
“Ukoliko su vozači, odnosno vlasnici automobila u mogućnosti, najbolja zaštita je kasko osiguranje. Trenutno je to jedini način da se vozilo zaštiti od ovakvih pojava, ali i svih drugih nepovoljnih saobraćajnih situacija. Jako malo je ljudi koji imaju svoje garaže, uglavnom su to parkinzi na otvorenom, što je nezgodno, ne samo zbog vremenskih nepogoda, već i svakodnevnih oštećenja na vozilima koja su nastala zbog nesavjesnog ponašanja na javnim parkinzima”, ističe Ćopić.
Iz banjalučke Gradske uprave poručuju da građani čiji su automobili oštećeni, a ta šteta je nastala usljed pada stabla ili odlamanja grane sa stabla javnog zelenila zbog nevremena, mogu se obratiti Odjeljenju za komunalne poslove radi postizanja sporazuma o vansudskom poravnanju.
“Unazad dvije do tri godine, godišnje je bilo manje od deset zahtjeva za naknadu štete nastale usljed pada stabla ili odlamanja grane sa stabla javnog zelenila koji su dobili i sudski epilog”, kazali su iz Gradske uprave i dodali da nakon posljednjeg nevremena resorna odjeljenja nisu zaprimila nijedan zahtjev za naknadu štete.