Popularnosti internet prodaje u BiH sve više raste. Uprkos tome, elektronska trgovina i dalje zakonski nije uređena. To otežava, pa čak i onemogućava zaštitu prevarenih potrošača, ali i budžet ostavlja bez milionskih prihoda od poreza.
Prodaja preko interneta sve više osvaja BiH pa se online prodaje odnosno kupuje sve. Lakše je, a često i mnogo jeftinije. Međutim, to jeftinije može mnogo da vas košta. Plaćate karticom, pa hakeri mogu da vam sa nje ukradu podatke i novac.
“Za plaćanje ne internetu ne bi trebalo koristiti kartice koje se koriste za vođenje žiro računa na kojima liježu njihove plate ili neka druga primanja već postoje kartice gdje vi možete da prebacite određeni iznos koji vam treba u tom trenutku i izvršite plaćanje. Plaćannja treba vršiti samo sa takve kartice”, kaže prof. dr Srđan Damjanović sa Fakulteta poslovne ekonomije u Bijeljini.
Online kupovina, i pored svih prednosti, može da vam presjedne onda kad dobijete poručenu robu, žale se kupci udruženjima za zaštitu potrošača.
“Prvo i osnovno na šta nam se žale je da proizvod nije onakav kakav su oni platili i kupili, jer taj proizvod sasvim drugačije izgleda na slici, a dugačije kad se dobije. Drugo, odnos brze pošte i nas kao potrošača i veza između nas i trgovaca preko brze pošte uopšte nije regulisan zakonom i niko nije odgovoran za ono što brza pošta uradi ili ne uradi”, objašnjava Snežana Šešlija iz dobojskog Udruženje za zaštitu potrošača “Toper”.
U BiH ima preko 1200 registrovanih lokalnih kompanija koji posluju u skladu sa zakonom i koje su sigurne kao i velike svjetske platforme. Građani su ugroženi samo na crnom tržištu od fizičkih lica koja, često sumnjivu robu bez garancije i računa, prodaju putem društvenih mreža i zahtijevaju plaćanje direktno na račun, navodi Orhan Gazibegović, predsjednik eCommerce asocijalcije u BiH.
Kad vi prodavcu direktno uplatite sredstva, on nema razloga da vama pošalje robu. Novac mu je legao, vi nemate mogućnost bilo kakv žalbe, niti da vam novac bude vraćen. Koristiti legitimne web stranice i sisteme za plaćanje koji postoje u zemlji, koji su moderni i savremeni. Mogućnosti za obeštećenje su apsolutno neograničene. Dobićete svoj novac nazad, to je sigurno”, ističe Gazibegović.
Elektronska trgovina u BiH i dalje je zakonski neuređena. Čeka se krovni zakon čiji je cilj da svi akteri posluju transparentno i u zakonskim okvirima, a time zaštiti i potrošač.
“Taj zakon ne treba da šalje restriktivnu poruku niti da djeluje represivno i s ciljem kažnjavanja preduzetnika. Cilj broj 1 tog zakona treba da bude da se zaštite trgovci, a broj 2 da se podrže ostali preduzetnici koji žele da uđu u online segment”, naglašava Gazibegović.
“Takvim zakonom se štiti i država, a onda bi i Srpska i FBiH mogle da se naslone na krovni. glavni zakon i da propišu određene mjere za zaštitu potrošača na lokalnom nivou”, dodaje Šešlija.
MUP Republike Srpske upozorio je na pojavu lažne aplikacije pod imenom “Temu”, kompanije koja je skoro došla na tržište BiH. Lažna aplikacija skoro je identična kao prava, a prevaranti je koriste za prikupljanje podatka o platnim karticama i drugim ličnim podacima korisnika. Može se stati u kraj tim prevarantima, kaže Gazibegović.
“Vi ćete u tom slučaju podnijeti zahtjev vašoj banci ili banci koja je izdala karticu, prijavićete prevaru i imate mogućnost za povrat novca ako se dokaže da vi niste učestovali u tom procesu prevare”, objašnjava Gazibegović.
Trgovina preko interneta je neminovna budućnost prodaje i kupovine. Poslovanje u skladu sa zakonom za trgovce, a povjerenje u online transakcije koje su najsigirniji i najstransparentniji način plaćanja koji štiti obje strane, garancija su uspješne trgovine u 21. vijeku, poručuju stručnjaci.