Nakon što je u posljednje dvije godine industrija, a posebno auto-industrija, bila u problemu zbog nestašice mikročipova i poluprovodnika, tržište se polako oporavlja te je situacija i u BiH nešto bolja, jer rastu narudžbe za auto-dijelove.

Naime, situacija na svjetskom tržištu trenutno je takva da se većina automobilskih kompanija vratila u normalu, a razlog oporavka je, naime, inflacija, koja je pomogla da se normalizuje situacija sa mikročipovima.

Ove poluprovodnike, odnosno mikročipove koji su neophodni za proizvodnju automobila, koriste i proizvođači potrošačke elektronike te se zbog inflacije, sve manji broj ljudi odlučuje na kupovinu novog mobilnog telefona, tableta ili laptopa, pa samim tim više mikročipova se koristi za proizvodnju automobila.

Kako je za “Nezavisne novine” rekao Pero Ćorić, predsjednik Privredne komore RS, iako u BiH ne postoji mnogo kompanija koje se bave proizvodnjom dijelova za auto-industriju, ipak se osjeti blagi oporavak u odnosu na raniji period.

“Polako narudžbe rastu. Nije to još na nivou perioda prije korone, ali osjeti se blagi oporavak. Određene firme, na primjer FIAT ili ‘Volkswagen’ potražuju određeni broj proizvoda”, rekao je Ćorić.

Dodao je da to ipak ne daje sigurnost da će ovakva, povoljnija situacija potrajati u kontinuitetu.

Admir Čavalić, ekonomski analitičar, u razgovoru za “Nezavisne novine” potvdio je da se situacija na tržištu domaćih kompanija koje rade dijelove za svjetske auto-industrije popravlja.

“To se najbolje može vidjeti u izvještajima za dva kvartala ove godine, gdje imamo rekordan porast izvoza. To je vjerovatno uslovljeno inflacijom, odnosno rastom cijena našeg outputa, ali je činjenica i da se količina povećava. Što znači da možemo govoriti o apsolutnom oporavku”, rekao je Čavalić.

Dodao je da je bh. potražnja specifična, jer građani BiH najčešće traže polovna auta.

“Naša preferencija za starijim automobilima sada se čak i više naglašava, jer je dohodak niži te se pojedinci teže odlučuju za neke veće investicije”, kazao je Čavalić.

Istakao je da se zbog bolje situacije sa mikročipovima može očekivati makar stagnacija cijena automobila, ali da, takođe, na cijenu utiču i drugi inputi.

“Mikročipovi sada nisu problem i neće uticati na višu cijenu, ali, na primjer, troškovi transporta automobila, od brodskog kontejnera do klasičnog transporta, su u porastu, što može uticati na višu cijenu”, naveo je Čavalić, dodajući da je auto-industrija pred velikim izazovom energetske tranzicije, odnosno prebacivanje na automobile koji su minimalno štetni za životnu sredinu.

Hasan Sarajlija iz kompanije “Sejari” iz Sarajeva, koja je generalni zastupnik za “Isuzu” i “Krone” za BiH, kazao je da su obećani rokovi za isporuku dijelova zadržani, ali da se istovremeno povećavaju cijene.

“Mi se trudimo da budemo korektni prema kupcima i da završavamo onako kako je obećano”, rekao je Sarajlija za “Nezavisne novine”, dodajući da se osjeti manje poboljašnje.

“Stabiliziraju se rokovi isporuke, ali su oni i dalje produženi”, zaključio je Sarajlija.

Share.