Ministarstvo bezbjednosti BiH ne blokira rješavanje pitanja graničnog prelaza u Gradišci kod novoizgrađenog mosta, a jedina blokada koja postoji je blokada da se granični prelaz Svilaj kategoriše za teretni saobraćaj, kažu u toj instituciji za “Nezavisne novine”.

Podsjećanja radi, Vojin Mitrović, ministar komunikacija i transporta BiH, “Nezavisnim novinama” je prije nekoliko dana izrazio zabrinutost da činjenica da još nema odluke o graničnom prelazu s hrvatske strane na lokaciji novog mosta na Savi kod Gradiške može dovesti u opasnost rokove otvaranja kompletne trase nakon što bude izgrađena saobraćajnica od mosta ka Novom Varošu sa spojem na auto-put Zagreb – Beograd. On kaže da postoji evidentno razvlačenje vremena i u Zagrebu i u Sarajevu, a Ministarstvo bezbjednosti je, kako tvrdi, problematizovalo prijedlog Ministarstva komunikacija i transporta da se ubrza rješavanje ovog problema, koji je od vitalne važnosti za cijeli banjalučki region, zato što tvrde da je to nadležnost Ministarstva bezbjednosti, a ne Ministarstva komunikacija i transporta.

“Mi nismo ni osporavali njihovu nadležnost, mi smo samo uputili inicijativu, a nadležne institucije bi sprovodile dogovore i pregovore i sarađivale. Pored Ministarstva bezbjednosti, to su i Uprava za indirektno oporezivanje BiH, Ministarstvo finasija i Ministarstvo komunikacija i transporta, tako da se i u tom dijelu sada pravi određeno razvlačenje vremena”, naglasio je on. Kako bi pokušao ubrzati rješavanje pitanja Gradiške, Mitrović kaže da je skinuo tačku s dnevnog reda Savjeta ministara BiH koja se odnosi na kategorizaciju graničnog prelaza Svilaj za teretni saobraćaj, što je nešto što u Ministarstvu bezbjednosti nazivaju blokiranjem rješavanja ovog graničnog prelaza na koridoru 5c, koji je važan za Sarajevo i cijeli region koji gravitira prema Brodu.

“Mi želimo da i Gradiška i Svilaj budu kategorisani u isto vrijeme da ne dođemo u sitauciju da granični prelaz Svilaj bude otvoren, a da granični prelaz Gradiška ostane za neko buduće vrijeme i moguće nove opstrukcije u Sarajevu. Mislim da to ne bi bilo u interesu ni RS ni BiH, imajući u vidu da je Gradiška jedan od najfrekventnijih graničnih prelaza u BiH”, rekao nam je on.

U Ministarstvu bezbjednosti za naš list kažu da su sproveli proceduru izrade nacrta novog ugovora između BiH i Hrvatske o graničnim prelazima.

“Vijeće ministara BiH je na 50. sjednici, održanoj 26. maja 2022. godine, utvrdilo prijedlog osnova za pokretanje postupka za vođenje pregovora radi njegovog zaključivanja. Navedenim ugovorom predloženo je da novi granični prelaz u Gradišci, nakon stavljanja u funkciju novog mosta na rijeci Savi, dobije status međunarodnog prelaza I kategorije sa svim inspekcijskim službama, dok bi postojeći granični prelaz Gradiška – Stara Gradiška dobio kategoriju graničnog prelaza za međunarodni saobraćaj putnika, a što će svakako tek biti predmet budućih pregovora s nadležnim organima Republike Hrvatske”, naglašavaju oni. Iz ovog odgovora može se zaključiti da ovo ministarstvo smatra da bi prvo trebalo završiti kategorizaciju Svilaja, a tek nakon rješenja problema graničnog prelaza s Hrvatskom pristupiti kategorizaciji graničnog prelaza kod novog gradiškog mosta. Osim toga, u ovom ministarstvu impliciraju da sada ne postoje uslovi da se na postojećem završenom prelazu s bh. strane postave hrvatske službe, odnosno napravi integrisani prelaz koji predlaže Mitrović kako bi se dobilo na vremenu. Oni su nam rekli da bi to moralo biti predmet posebnog ugovora s Hrvatskom.

“Ukoliko se na lokaciji novoizgrađenog graničnog prelaza Gradiška s bosanskohercegovačke strane sada želi uspostaviti zajednički granični prelaz na kojem bi bile prisutne granične službe Hrvatske, o tome je potrebno zatražiti saglasnost nadležnih graničnih službi Hrvatske ali i BiH, te osigurati dodatna novčana sredstva za njegovu dogradnju, i nakon toga eventualno pokrenuti proceduru izmjene postojećeg Ugovora o zajedničkim lokacijama između Vijeća ministara BiH i Vlade Republike Hrvatske”, pojašnjavaju oni u zvaničnom odgovoru našem listu.

Prevedeno na običan jezik, od graničnog prelaza neće biti ništa bez saglasnosti i Hrvatske i BiH, a tu se onda postavlja pitanje da li će do odobravanja na kraju doći na svim nivoima i u kojim rokovima.

“Shodno navedenom, a u cilju provođenja zakonskih procedura, predložili smo održavanje zajedničkog sastanka s predstavnicima Ministarstva komunikacija i transporta BiH, Ministarstva sigurnosti BiH, Granične policije BiH, Uprave za indirektno oporezivanje, Kancelarije za veterinarstvo BiH i Uprave BiH za zaštitu zdravlja bilja, kako bi se definisali budući koraci i zauzeli jasni zajednički stavovi nadležnih institucija BiH po pitanju novog graničnog prelaza Gradiška. Očekujemo poziv za sastanak”, zaključuju oni.

“Nezavisne” su se istim pitanjima obratile Hrvatskoj, od koje očekuju odgovor o tome hoće li dionica biti otvorena odmah nakon građevinskih radova na trasi od mosta do Novog Varoša ili će doći do novih kašnjenja ako prelaz ne bude spreman.

Obratili smo se i EU, čije predstavnike smo pitali kako će EU reagovati ako dođe do kašnjenja, imajući u vidu da se radi o sredstvima evropskih poreznih obveznika koja su uložena u dio mosta na hrvatskoj strani i trasu, ukupne vrijednosti oko sto miliona evra, te u dio mosta u RS, u vidu granta od 6,3 miliona maraka. Odgovore na ova pitanja i dalje čekamo.

Share.