Gotovo da ne prođe nijedan dan bez saobraćajne nesreće u BiH. Nerijetko, sa smrtnim ishodom. Stradaju ili izazovu udes, uglavnom mladi vozači. Posrijedi je neiskustvo i neodgovornost, kažu stručnjaci.

Uteškoj saobraćajnoj nesreći u Bijeljini nedavno su stradale dvije 19-godišnje djevojke. Treća je teško povrijeđena.

U nizu saobraćajnih nesreća, posljednja se dogodila u Sarajevu, a jedan od učesnika je vozač 2003. godište. Nedostaje iskustva i odgovornosti u saobraćaju, poručuju stariji vozači.

“Svi bi da su trkači, ali trkači se trkaju na stazama, a ne po ulici”, “Nije problem u godinama, već u kulturi, disciplini, kućnom odgoju, poštovanju zakona i propisa, treba mijenjati Krivični zakon vezano za te prekršaje, da kazne budu puno veće, rigoroznije i onda ne bi bilo ovih slučajeva da uništavaju živote, voze preko ograničenja itd.”, “Djeca dobiju auto, mašine koje vjerovatno ne mogu ni očevi kontrolisati, a kamoli oni sa tim svojim iskustvom”, stava su građani.

Iako još nema zvaničnih podataka koliko je bilo udesa tokom 2024. godine, statistike tokom prethodnih godina pokazuju da se taj broj konstantno povećava. Saobraćajne nesreće izazovu mahom mladi vozači, a uzrok su neprilagođena brzina i vožnja pod dejstvom alkohola.

Upravo o tome svjedoče i iz Udruženja Step.

– Ima dosta u Udruženju članova koji su kao mlađi doživjeli nesreću. Svi će vam reći da je većina toga ličnom greškom, reći će nisu se vezali, vozili prebrzo, bili su pod dejstvom alkohola – naveo je Zoran Vujin, iz Udruženja “Step”.

A gotovo uvijek, prilikom vožnje koriste i mobilne telefone. Početnici u saobraćaju, kaže saobraćajni vještak Mirzet Sarajlić, još nisu svjesni odgovornosti koju preuzimaju u trenutku kada sjednu u automobil. Dodaje i da je neophodno unaprijediti obuku kada je riječ o polaganju vozačkih ispita.

– Mi danas imamo TikTok generacije, kojima pažnja ne traje 20 minuta, pa ni 10, nego i 5 minuta kad je u pitanju obrazovanje. Mi moramo kompletan obrazovni sistem prilagoditi novim generacijama, s obzirom na razliku u mentalnom sklopu današnjih i generacija kad su ti programi nastajali – stava je Mirzet Sarajlić.

Da bi trebalo uvesti promjene, saglasan je i Edin Begić iz Asocijacije autoškola u BiH.

– Iz razloga tržišne utakmice u kojoj posluju, neuređenost sistema, nažalost autoškole uglavnom su fokusirane na tehničku obuku kandidata, tu se više vodi računa da kandidat položi vozački ispit, a manje o njegovim sposobnostima da samostalno rješava saobraćajne situacije – naglasio je Edin Begić.

Sead FIjuljanin koji godinama obučava nove vozače, mišljenja je da bi smanjenju broja udesa doprinijelo prepisivanje praksi susjednih zemalja.

– Imamo primjer Srbije koja je to svela na minimum, kandidat koji položi vozački ispit prve dvije godine ima probnu vozačku dozvolu i nakon toga on dvije godine može da vozi do određenog broja kilovata – mišljenja je instruktor Sead FIjuljanin

Određene mjere postoje i u Bosni i Hercegovini. No, prema riječima stručnjaka, ključni su odgovornost i iskustvo. Iskusan vozač je onaj koji pređe 100 hiljada kilometara automobilom, kažu stariji, što je oko 5 godina vožnje. Nažalost, mnogi od početnika stradaju mnogo ranije, piše N1.

Share.