Vozači u BiH po pitanju neplaćenih kazni za saobraćajne prekršaje duguju 80,8 miliona KM, a apsolutni rekorder po ovom osnovu je jedan Sarajlija sa nevjerovatnih 267.643 KM duga.

Istovremeno, građani koji upravljaju motornim vozilom u ovom trenutku imaju neplaćenih više od pola miliona prekršajnih naloga.

A koliko su vozači “savjesni”, pokazuje najsvježiji primjer iz Brčkog. Naime, policija u ovom gradu prije nekoliko dana zaustavila je lice, kod koga je utvrđeno nepoštovanje više saobraćajnih pravila, uključujući i to da je čak osam godina vozio bez vozačke dozvole.

“Četvrtog novembra 2022. godine u 22.40 policijski službenici Policije Brčko distrikta BiH su tokom redovnih poslova i zadataka u naselju Prutače zaustavili vozača motornog vozila marke pasat inicijala E.K., rođen 1979. godine, nastanjen u Brčkom, i utvrdili da ne posjeduje vozačku dozvolu, a nakon izvršene provjere da je ista istekla 2014. godine, te je poništena”, naveli su iz brčanske Policije.

Da stvar po ovog Brčaka bude gora, samo po osnovu neplaćenih kazni za vožnju on duguje skoro 7.000 KM.

“Provjerom u službenom registru novčanih kazni utvrđeno je da je navedeno lice višestruki povratnik u vršenju prekršaja iz oblasti saobraćaja, te da po osnovu neplaćenih kazni ima dugovanje u iznosu od 6.976 KM. Zbog osnova sumnje da će navedeno lice nastaviti sa vršenjem prekršaja privremeno mu je oduzeto motorno vozilo i pohranjeno u depozit Policije Brčko distrikta BiH. Protiv navedenog lica će Osnovnom sudu Brčko distrikta BiH biti podnesen zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka”, saopšteno je iz Policije distrikta.

Iako treba da plati 7.000 KM, vozač iz Brčkog daleko je od vodeće petorke kada su u pitanju ukupna dugovanja za saobraćajne prekršaje. Uz pomenutog rekordera iz Sarajeva, pet najvećih dužnika koji sjede za volanom u BiH duguje 570.000 KM.

“Na prvom mjestu je vozač iz Sarajeva (opština Stari Grad) koji duguje 267.643 KM. Slijede vozači iz Maglaja i Hadžića sa dugom od 82.973 KM, odnosno 75.009 KM. Na četvrtom mjestu je vozač iz Brčkog koji treba da plati 73.840 KM, a na petom osoba iz Gradačca sa 67.911 KM”, rečeno je za “Nezavisne novine” iz Agencije za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDEEA).

Prema istim podacima, ukupan dug vozača za saobraćajne prekršaje u BiH iznosi 80.815.865 KM, dok je broj neplaćenih naloga 510.399 (najviše ih se odnosi na prekoračenje brzine, neposjedovanje vozačke dozvole, upravljanje vozilom prije sticanja vozačke dozvole, neposjedovanje adekvatne opreme, te upravljanje vozilom koje nije registrovano).

Nikola Ćopić, inženjer za bezbjednost saobraćaja i član Koordinacione grupe za bezbjednost saobraćaja, ističe za “Nezavisne” da su podaci potpuno poražavajući i da je sasvim očigledno da vozači znaju pronaći pravne praznine koje im omogućavaju da upravljaju vozilom uprkos enormnim kaznama.

“Sav teret ide na nesavjesne vozače koji prave kumulativne prekršaje, a gdje ne dolazi do izvršenja. Ali, tu postoji ono preuzimanje prekršaja, jer imate slučajeve da ti vozači koji duguju hiljade maraka za kazne nemaju nikakve imovine na svoje ime. Oni obično voze automobile koji nisu registrovani na njihovo ime. Problem su ti ljudi koji preuzimaju prekršaje na sebe i tako stiču određenu imovinsku korist. Kako ti ljudi voze, zašto nisu privedeni ili procesuirani, to je više pitanje za pravosuđe”, naglašava Ćorić.

On smatra i da aktuelne kazne nisu dovoljno rigorozne, jer je očigledno da vozači teško odustaju od činjenja istih prekršaja.

“Ja znam da je za pola ove godine izdato preko 200.000 prekršajnih naloga, a nije naplaćeno sigurno 50 odsto. Mislim da sam dovoljno rekao”, navodi Ćorić, koji kaže da mjera oduzimanja vozila od nesavjesnih vozača svakako jeste dobra, ali da je potrebno učiniti mnogo više na ovom polju.

Najčešće kazne koje su napisane ove godine

  • Vozač koji se vozilom na putu kreće brzinom koja je od 10 km/h do 20 km/h veća od dozvoljene brzine;
  • Vozač koji nema kod sebe odgovarajuću važeću vozačku dozvolu ili je ne pokaže na zahtjev ovlaštenog lica;
  • Vozač koji u saobraćaju na putu upravlja motornim vozilom prije sticanja prava na upravljanje motornim vozilom.

Share.