Gdje god i kad god, na internetu, u društvu, na poslu, posljednjih dana glavna tema je Temu, platforma za kupovinu svega i svačega. Sve od igle do lokomotive, po cijenama, na prvi pogled niskim, i uz naznačene velike popuste dostupno je uz nekoliko klikova.

Zašto je Temu za kratko vrijeme postao popularan, šta ga čini posebnim i šta to privlači ljude, zatražili smo objašnjenje stručnjaka.

Maja Savanović Zorić, psiholog i sistemski porodični psihoterapeut, Temu groznicu objašnjava kroz više apsekata, a kako navodi za “Nezavisne novine”, prisutan je efekat društvene komfornosti, gdje ljudi osjećaju potrebu da budu dio mase.

“Kad veliki broj ljudi učestvuje u nečemu, stvara se percepcija da bi i mi trebalo to da isprobamo jer se ne želimo osjećati izostavljeno. Ovih dana, kada odemo na kafu, svi pričaju o tome kako su kupili nešto ili kako planiraju da kupe, a kako baš da mi nemamo ništa da kažemo na tu temu i automatski smo izdvojeni. Ovaj mehanizam je posebno jak u situacijama gdje postoji i osjećaj uzbuđenja, ali i percepcija da se propušta nešto značajno, jer, ako ne kupim sad, poslije ću se kajati”, kaže ona.

Dodaje da efekat nečeg novoga snažno privlači ljude.

“Nova iskustva aktiviraju dopaminski sistem u mozgu koji je odgovoran za osjećaj zadovoljstva i nagrađivanja i kada vidimo nešto što nam je do sada bilo nepoznato, javlja se ljudska radoznalost, ali i nagon za iskušavanje nečega što bi moglo donijeti osjećaj zadovoljstva i koristi”, objašnjava Savanović Zorićeva za “Nezavisne novine”.

Zanimljiv momenat u priči o Temu platformi zasigurno je slogan koji se može pročitati prilikom instaliranja aplikacije, a koji glasi “Kupujte kao milijarder”. Savanović Zorićeva ističe da se tu javlja mješavina aspiracijske motivacije i efekta identifikacije.

“Ljudi žele da se osjećaju posebno, da se osjećaju privilegovano ili uspješno, a ovaj slogan implicira da bi kupovina kroz tu platformu mogla omogućiti takav osjećaj. Naravno, u stvarnosti to može biti iluzorno, ali marketinške poruke i ciljaju na te duboke psihološke potrebe, potreba za pripadnošću, osjećaj moći, osjećaj uspjeha. Ovaj kombinovani pristup masovnom ponašanju i želji za novim uz dodatne marketinške podsticaje koji igraju na osjećaje prestiža i uspjeha čini ovakve trendove izuzetno privlačnim za široku populaciju”, kaže ona za “Nezavisne novine”.

Takođe, Savanović Zorićeva ističe da se na Temu platformi javljaju i faktori takozvanog osjećaja hitnosti i naglašavanja neponovljivih ponuda, što aktivira strah od propuštanja i podstiče ljude da donose i impulsivne odluke bez velikog promišljanja.

“U osnovi, ljudi ne žele biti oni koji su propustili priliku, a osjećaj hitnosti pojačava taj nagon”, kaže Savanović Zorićeva.

Da Temu zna šta radi, potvrđuju i riječi Brankice Raković, vlasnice agencije za digitalni marketing, koja u razgovoru za “Nezavisne novine” ističe da je ova platforma, za razliku od AliExpressa, skoro pa stotinu puta bolje odradila digitalni marketing prilikom dolaska i širenja na tržištu Balkana.

“Njihova ciljna grupa je mnogo mlađa, dok AliExpress ide i prema malim prodavcima i firmama. Temu je mnogo zabavniji. Tome u prilog govori činjenica da su oni uzeli TikTok, Instagram i generalno društvene mreže kao kanal za svoju promociju. Pokazalo se da, kada si zabavniji, kada ti je interfejs jednostavniji i kada si posvećen tome da budeš baš u trendu, možeš da uspiješ”, objašnjava ona.

Kako navodi, osim društvenih mreža i posvećenosti da budeš u trendu, Temu je dodatno osvoji kupce, jer ima i besplatnu dostavu. Takođe, Rakovićeva ističe za “Nezavisne novine” da veliki broj recenzija koje su vidljive na platformi govori da mnogo ljudi koristi Temu za kupovinu.

Oni koji su obavili kupovinu čim je Temu stigao u BiH, već dobijaju svoje pakete. Iz “Pošta Srpske” za “Nezavisne novine” ističu da su upoznati sa ulaskom popularne kineske e-platforme Temu na tržište BiH, kao i sa izazovima s kojima se susreću i operateri u regionu vezano za povećanje obima posla.

“‘Pošte Srpske’ su još u pregovorima vezano za prispijeće većih količina pošiljaka iz elektronske trgovine, pa i mi u narednom periodu očekujemo povećanje obima posla”, istakli su oni za “Nezavisne novine”.

Sa druge strane, iz “Hrvatskih pošta” za “Nezavisne novine” kažu da su u periodu zadnjih godinu dana primijetili porast u prometu pošiljaka iz inostranstva, ali ne od Temua.

Share.