Zamagljena stakla mogu da budu veoma opasna, čak i u najbanalnijim situacijama. Na primjer, kada izlazite unazad sa parkinga – vi obrišete šoferku i prednja bočna stakla, ako treba i retrovizore, ali stakla se vrlo brzo ponovo magle i pritom ne vidite ništa kroz zadnje staklo, piše sajt Polovni automobili.
Zato dajemo savjete – kako najbrže odmagliti stakla, kako spriječiti da se ponovo zamagle i kako pomoći da se što manje magle.
Najbrže odmagljivanje stakala
Najefikasniji i najbrži način za odmagljivanje stakala je korišćenje klima-uređaja.
Tajna je u tome što “klima” isušuje vazduh, tj. izvlači vlagu iz njega. Još ako se vazduh zagrije, efekat je znatno bolji.
Zato temperaturu i snagu duvanja podesite na maksimum, usmjerite vazduh ka staklima i uključite klima uređaj. Kod mnogih automobila ovo je automatizovano i aktivira se pritiskom na dugme ili okretanjem komande za usmjeravanje vazduha na odgovarajuću poziciju.
Na primjer, kada pritisnete dugme za odmagljivanje stakala, automatski će se aktivirati klima, ventilator će se uključiti “na maksimum”, upaliće se grijači stakala i usmjeriti vazduh ka staklima.
Kod nekih automobila ta procedura je poluautomatska. Na primjer, klima-uređaj i grijači stakala će da se upale automatski, ali vi treba da podesite jačinu duvanja vazduha.
Savjetujemo da pročitate uputstvo za korišćenje vašeg automobila, pošto u njemu možda nađete neku funkciju za koju niste ni znali da imate ili otkrijete da ste neke funkcije pogrešno koristili.
Šta ako moj auto nema “klimu”?
U tom slučaju temperaturu i snagu duvanja treba podesiti na maksimum i usmjeriti vazduh prema staklima. Pomaže i da se spuste prozori za oko jedan cm, pošto se tako ubrzava strujanje vazduha. Grijači zadnjeg stakla treba da budu uključeni, logično.
Istina, nema univerzalnog rješenja, pošto u vozilu može da postane pretoplo, otvaranje prozora kada pada kiša nije baš dobra ideja i slično.
Stoga eksperimentišite sa temperaturom (logično da ćete da je smanjite kada postane pretoplo), usmjeravanjem vazduha i drugim stvarima u skladu sa vremenskim prilikama i time koja stakla se najviše magle.
Čista stakla se manje magle
Prljavo staklo se lakše magli od čistog stakla. Takođe se teže briše i odmagljuje.
Zato u jesenjem i zimskom periodu češće perite stakla iznutra čak i ukoliko ne djeluju prljavo.
Kupite sredstvo protiv magljenja stakala
Postoje razna sredstva protiv magljenja, koja se nanose na razne načine – tu su razni sprejevi, ali i maramice za brisanje kojima se na staklo prilikom brisanja nanosi sredstvo protiv magljenja.
Neka od tih sredstava su više efikasna, neka manje – to u velikoj mjeri zavisi i od toga da li ih pravilno koristite.
Koliko dugo će da budu efikasna, takođe zavisi od slučaja do slučaja.
Filter kabine (polen filter, filter klime) – njegova zamjena pomaže
Ukoliko je filter kroz koji vazduh ulazi u kabinu veoma prljav, to može da dovede do pojačane pojave kondenzacije na staklima.
“Narodni” lijek
Alternativa je uvijek tu da je isprobate ukoliko želite. Prije nego što isprobate bilo koje od alternativnih/narodnih rješenja, obavezno dobro operite stakla.
Na primjer, premažite stakla limunovim sokom. Neki savjetuju i medicinski alkohol.
Zatim, tu je premazivanje stakala rastvorom deterdženta za sudove (on na staklu ostavlja tanak sloj koji sprečava magljenje, ali ga treba dobro utrljati da ne ostanu fleke).
Na isti način i u istu svrhu savjetuje se korišćenje pjene ili paste za brijanje ili običnog sapuna.
Izbacite svaki “izvor vlage” iz kabine
Kada ima snijega ili kada pada kiša, nije baš lako ispratiti ovaj savjet, ali pokušajte da izbacite svaki izvor vlage iz automobila:
– otresite snijeg sa cipela i odjeće prije ulaska u automobil
– koristite gumene patosnice koje sprečavaju da voda prodre u tepih i redovno ih istresajte (izbacujte vodu iz njih)
– provjerite da li voda prodire u kabinu kroz kedere (gume oko vrata). Možete da ih istrljate kredom po dodirnim površinama i zatim na osnovu tragova otkrijete gdje postoji rupa
– očistite sve zapušene otvore za odvod vode, kako voda ne bi prodirala u sistem za ventilaciju
– provjerite da li se negdje u sistemu za ventilaciju skuplja voda
– potražite druge mogućnosti ulaska vode u putnički prostor ili prtljažnik
Šta ukoliko se stakla nenormalno magle uprkos pranju, nanošenju sredstava i slično?
U tom slučaju, provjerite da li curi antifriz iz grijača kabine. Naime, ukoliko antifriz curi unutar kabine, on isparava i “lijepi” se za stakla i time ih čini znatno podložnijim magljenju.
“Masna” stakla se znatno lakše magle nego čista stakla.
Zato potražite tragove curenja rashladne tečnosti, odnosno antifriza iz grijača kabine (tzv. malog hladnjaka), kao što su vlažne fleke na tepihu i slatkast miris (naročito kada radi grijanje).
Takođe proverite da li opada nivo rashladne tečnosti. Čak i ukoliko nema tragova, postoji mogućnost da je došlo do curenja.