Booking.com, popularna turistička stranica preko koje se uglavnom rezerviše smještaj za putovanja, proglašena je takozvanim gatekeeperom od strane Evropske komisije, što znači da će imati nove obaveze prema svojim korisnicima.

Naime, na sjednici u ponedjeljak, Evropska komisija je donijela odluku o tome da u skladu sa Zakonom o digitalnim tržištima (DMA) ovu kompaniju proglasi gatekeeperom, te ona sad predstavlja veliku digitalnu platformu koja pruža bilo koju od unaprijed definisanog skupa digitalnih usluga.

Iz Evropske komisije su saopštili da Booking ima šest mjeseci da ispuni relevantne obaveze prema Zakonu o digitalnim tržištima.

“To znači veći izbor i slobodu krajnjim korisnicima i pravičan pristup uslugama za poslovne korisnike. Booking ima šest mjeseci da dostavi detaljan izvještaj o usklađenosti u kojem se navodi kako se pridržava svake obaveze DMA”, piše u saopštenju.

EK je i najavila kazne ukoliko se Booking ne bude pridržavao Zakona o digitalnim tržištima.

“Komisija može izreći novčane kazne do 10 odsto ukupnog svjetskog prometa kompanije, što može porasti i do 20 odsto u slučaju ponovljenih kršenja. U slučaju sistemskih kršenja, Evropska komisija je takođe ovlaštena da usvoji dodatne pravne norme kao što je obaveza vlasnika gatekeepera da proda posao ili dijelove kompanije te zabranu kupovine dodatnih usluga”, ističe se u saopštenju.

Ovo praktično znači da u slučaju rezervacije smještaja od strane korisnika Bookinga, a taj isti korisnik ne bude zadovoljan uslovima smještaja, odnosno ne bude smještaj onakav kakav je prikazan na platformi, korisnik ima pravo da ga tuži.

Ova platforma je jako popularna i u Bosni i Hercegovini, a nemali broj korisnika je bio razočaran smještajem u kojem je boravio na nekom putovanju, jer nije prikazan isto na ovoj platformi.

Međutim, niko od korisnika nije mogao, na primjer, tužiti ovu platformu zbog nerealno prikazanog smještaja, odnosno nezadovoljstva uslugama Bookinga.

Tako nam je Marko T. iz Banjaluke kazao da je prije nekoliko mjeseci preko Bookinga rezervisao apartman u Sarajevu koji je po ocjenama korisnika imao više od devet zvjezdica.

“Upravo zbog dobrog rejtinga bio sam spreman da platim malo više, misleći da plaćam kvalitet. Apartman je bio na Grbavici i bio je u katastrofalnom stanju, ne samo da nije bilo čisto, nego je namještaj i sve ostalo u totalnom rasulu. Nemoguće je da bi neko dao ni tri zvjezdice za takvo nešto, a kamoli više od devet. Očigledno nešto ne funkcioniše kod tih bukinga. Nadam se da će ovaj status koji sada Booking dobija u EU stati ukraj ovakvim manipulacijama i prevarama korisnika”, kazao je ovaj Banjalučanin.

Sličnu situaciju je doživjela i Marija S. iz Sarajeva, koja kaže da je imala loše iskustvo sa Bookingom pri svom putovanju u Istanbul prije nekoliko mjeseci.

“Rezervisala sam smještaj u hotelu koji se, prema ocjenama na njihovoj stranici, učinio jako lijep. Međutim, kada sam došla tamo, ostala sam šokirana. Hotel koji sam rezervisala uživo uopšte nije izgledao isto, a nije ni ispunjavao stavke koje su navedene na samoj stranici. Naravno da sam odmah kontaktirala Booking, međutim veoma je teško stupiti u kontakt s njima, i to sam uspjela tek nakon nekoliko sati. Nažalost, njihov odgovor je bio negativan i moju žalbu nisu uvažili”, kazala je ova djevojka iz Sarajeva.

Da je ovo dobra odluka Evropske komisije, kažu i predstavnici potrošača u BiH.

“Naša iskustva sa Booking stranicom su pozitivna kada su u pitanju reklamacije potrošača. Što se tiče uvrštavanja u regulativu EU, sigurno da predstavlja još jedan vid zaštite potrošača. S obzirom na to da i mi težimo ka EU i da se usklađujemo sa njihovim direktivama, ovaj potez će doprinijeti adekvatnijoj zaštiti potrošača”, rekao je za “Nezavisne novine” Dušan Srdić, predsjednik Udruženja za zaštitu potrošača “Reakcija” iz Banjaluke.

Share.
close