9. marta 1959. prva Barbie lutka je izložena na Američkom sajmu igračaka u New Yorku. Visoka jedanaest inča, plave kose, Barbie je bila prva masovno proizvedena lutka-igračka u Sjedinjenim Državama sa osobinama odraslih. Osoba koja je osmislila Barbie bila je Ruth Handler, koja je sa svojim mužem suosnivač kompanije Mattel, Inc. 1945. Nakon što je videla kako njena kćerka ignoriše svoje lutke, Handler je shvatila da postoji važna tačka na tržištu za igračke koja je devojčicama omogućila da zamišljaju budućnost.
Barbi izgled je napravljen po uzoru na lutku po imenu Lilli, zasnovanu na liku iz nemačkog stripa. Prvobitno reklamirana kao „otkačeni“ poklon odraslim muškarcima u prodavnicama duvana, lutka Lilli je kasnije postala izuzetno popularna kod dece. Mattel je kupio prava na Lilli i napravio sopstvenu verziju, koju je Handler nazvao po svojoj kćerki Barbari. Svojim sponzorstvom TV programa “Klub Miki Maus” 1955. godine, Mattel je postao jedna od prvih kompanija za proizvodnju igračaka koja je emitovala reklame za decu. Koristili su ovaj medij za promociju svoje nove igračke, a do 1961. ogromna potražnja za lutkom navela je Mattel da osmisli i dečka za Barbie. Handler ga je nazvala Ken, po svom sinu. Barbina najbolja prijateljica, Midge, izašla je 1963, njena mlađa sestra Skiper debitovala je sledeće godine.
Tokom godina, Barbi je ostvarila ogromnu prodaju—i mnogo kontroverzi. S pozitivne strane, mnoge žene su videle Barbie kao alternativu tradicionalnim rodnim ulogama iz 1950-ih. Imala je niz različitih poslova, od stjuardese, doktora, pilota i astronauta do olimpijske atletičarke, pa čak i kandidata za predsednika SAD-a. Drugi su mislili da njena beskrajna ponuda dizajnerske odeće, automobila i „kuće snova“ potiče decu na materijalizam. Ipak, najviše kontroverzi izazvala je Barbina pojava. Njen sićušni struk i ogromne grudi, jer je procenjeno da bi ona bila „prava“ žena. Njene mere bile 36-18-38 što je navelo mnoge da tvrde da je Barbi devojčicama davala nerealan i štetan primer i podsticala negativnu sliku o telu.
Uprkos kritikama, prodaja robe vezane za Barbie nastavila je da raste, premašivši 1 milijardu dolara godišnje do 1993. Od 1959. godine, preko milijardu lutaka iz porodice Barbie prodato je širom sveta i Barbi je sada „bona fide“ globalna ikona.
Izvor: history.com
Članak „Barbika“ napunila više od šest decenija se pojavljuje prvo na Prvi Srpski Portal.