Novim pravilnikom o bolovanjima poslodavcima u Republici Srpskoj omogućeno je da zatraže vanrednu ocjenu privremene nesposobnosti za rad ukoliko imaju bilo kakvu sumnju u opravdanost bolovanja radnika, saopšteno je iz Fonda zdravstvenog osiguranja /FZO/.

Na osnovu Pravilnika o ostvarivanju prava na naknadu plate za vrijeme privremene nesposobnosti za rad, koji se primjenjuje od početka marta, poslodavci imaju mogućnost da FZO podnesu zahtjev radi vanredne ocjene bolovanja.

– Na osnovu tog zahtjeva prvostepena komisija za bolovanja pozvaće osiguranika i sprovesti vanrednu procjenu privremene nesposobnosti, a ishod ove vanredne ocjene može biti, kako je predviđeno Pravilnikom, ili nastavak bolovanja ili vraćanje na posao narednog dana, ako se ponovnom analizom medicinske dokumentacije i pregledom osiguranika ustanovi da je radnik sposoban za posao – navedeno je u saopštenju iz FZO.

Ovim pravilnikom predviđeno je i da radnici Fonda budu prisutni na prvostepenim komisijama za ocjenu privremene nesposobnosti za rad s ciljem unapređenje rada u ovoj oblasti.

– Cilj je i da radnici FZO koordinišu između zdravstvene ustanove i osiguranika s namjerom da se ubrzaju dijagnostičke procedure koje su osiguraniku preporučene kako bi se skratilo trajanje bolovanja ukoliko se ispostavi da je radnik na bolovanju jer čeka na određene preglede, poput magnetne rezonance, CT-a i slično – navedeno je u saopštenju.

Iz Fonda su pojasnili da je cilj ovih novina da sve eventualne zloupotrebe ovog prava budu svedene na minimum.

– Ovim pravilnikom definisano je da osiguranik za vrijeme bolovanja ne napušta mjesto stalnog prebivališta, osim kada odlazi porodičnom ljekaru ili kada je upućen na dijagnostičke preglede i liječenja koja se nalaze van mjesta prebivališta – navodi se u saopštenju.

Da bi se spriječilo da bolovanja traju duže nego što je neophodno, jedna od novina jeste i da porodični ljekar ne mora da čeka 12 mjeseci kako bi osiguranika uputio na ocjenu radne sposobnosti komisije Fonda PIO Srpske, nego je taj period skraćen na šest mjeseci neprekidne nesposobnosti za rad, izuzev kada je riječ o trudničkim bolovanjima.

Osim toga, s ciljem jednostavnijeg tumačenja propisa u praksi, u novom pravilniku je jasno definisano i da bolovanje može da se vodi na osnovu pregleda osiguranika kod ljekara iz odgovarajuće ugovorene zdravstvene ustanove koja ima ugovor sa Fondom i koji se egzaktno izjasnio da osiguranik nije sposoban za rad.

Cilj donošenja novog pravilnika nije samo unapređenje kontrole, nego i pojednostavljenje procedure odobravanja bolovanja za najugroženije kategorije.

– Primjera radi, trudnice, nepokretna lica i osiguranici sa infektivnim bolestima više ne moraju svakog mjeseca lično da dolaze na ocjenu privremene nesposobnosti za rad, nego to u njihovo ime može da uradi neko drugi – navodi se u saopštenju.

Kada elektronsko zdravstvo u potpunosti zaživi, komisija će elektronskim putem imati uvid u medicinsku dokumentaciju i moći će da na osnovu toga donosi ocjenu za ove kategorije osiguranih lica. To će se odnositi i na lica koja se nalaze na bolničkom liječenju, te neće biti potrebe da neko u njihovo ime donosi dokumentaciju na komisiju.

Cilj Fonda je unaprijediti kako kontrolu bolovanja, tako i preciznije definisati medicinske indikacije i dane trajanja kako bi i zdravstvenim radnicima koji u praksi primjenjuju propise bilo mnogo jednostavnije i bez mogućnosti različitih tumačenja.

– U proces donošenja novog pravilnika bili su uključeni kako predstavnici poslodavaca, tako i sindikalnih organizacija, ali i zdravstvenih ustanova, jer nam je cilj da se oblast bolovanja dodatno unaprijedi u saradnji sa svima na koje se odnose ove promjene – navodi se u saopštenju.

Iz Fonda podsjećaju da su i prije dvije godine uveli određene novine u ovu oblast, poput da roditelji djeteta koje se nalazi na bolničkom liječenju imaju pravo na bolovanje u trajanju bolničkog liječenja djeteta, što ranije nije bio slučaj.

Izvor: RTRS

Članak FZO: Mogućnost poslodavcima da traže vanrednu ocjenu bolovanja se pojavljuje prvo na Prvi Srpski Portal.

Share.