in

Jedna cijena na rafi, druga na kasi: Udruženja potrošača u Srpskoj zatrpana žalbama kupaca

Foto: Freepik

U moru poskupljenja, građanima Srpske brige zadaju i trgovci, koji svesno ili nesvesno sve češće povećavaju svoju zaradu na neusklađivanju istaknutih cena na rafovima i cenama koje su obračunate na kasi.

Udruženja potrošača su zatrpana prijavama kupaca koji se žale da istaknute i snižene cijene određenih proizvoda plate po većoj, odnosno “staroj” cijeni. Ovakvih slučajeva najviše ima u trgovinskim marketima, ali i u buticima, prodavnicama bijele tehnike ili drugih proizvoda.

– U posljednjih godinu dana drastično je povećan broj ovakvih žalbi od strane kupaca.

Građani imaju pravo da plate proizvod po cijeni koja je istaknuta, a ne po onoj koja je precrtana. Prijavljuju i razlike od više KM, a ne samo 20 i 30 feninga. Kupci obično dobiju odgovor od nadležnih u trgovini da je neko od trgovaca zaboravio da uskladi cijene, ili da je došlo do promjene, što su samo izgovori. To apsolutno nije opravdanje – navela je predsejdnica Udruženja za zaštitu potrošača “Don” Murisa Marić.

Marićeva objašnjava šta kupci treba da rade u ovakvim situacijama.

– Potrebno je pozvati inspekciju i ljudi će izaći na teren. Prvo što treba da urade je da ne plate veću cijenu na kasi, i da odmah reaguju i pozovu nadležne ako na vrijeme uoče grešku. Međutim, vrlo često su ekrani računara na kasi okrenuti ka trgovcu, pa kupci na vrijeme i ne uoče nepravilnosti. Ipak, i dan nakon ovakve kupovine, moguće je pozvati inspekciju, ali opet, trgovci često promijene istaknute cijene ili cijene na kasi, pa je inspekcija tu nemoćna – kaže Marićeva.

Marićeva upozorava i da potrošači često prave grešku, jer često ne žele da trgovci dobiju otkaz i slično, pa ne prijave neusklađene cijene.

U Inspektoratu Srpske kažu da istaknute cijene na policama u trgovinama moraju da odgovaraju cijenama na fiskalnim računima.

– U periodu od 1. juna do 16. septembra ove godine obavljena je 81 kontrola, od toga su u 20 slučajeva utvrđene određene nepravilnosti, na osnovu čega su izdata 44 prekršajna naloga po nekom drugom osnovu za prekršaj u vrednosti od 26.700 KM – naveli su u Inspektoratu Republike Srpske.

Ističu da tržišni inspektori, republički i opštinski, redovno kontrolišu da li trgovci uredno ističu cene proizvoda, ali kažu da potrošači imaju ključnu ulogu u kontrolama.

– Uzimajući u obzir činjenicu da u jednom marketu ima na hiljade različitih artikala i da u toku jedne kontrole tehnički nije moguće provjeriti cijene svih proizvoda, kontrola se vrši sistemom slučajnog uzorka. U tom smislu od velikog značaja su informacije građana o uočenim nepravilnostima, na osnovu kojih se sprovode ciljane kontrole – istakli su u Inspektoratu Republike Srpske.

NOVČANE KAZNE ZA TRGOVCE

Ukoliko inspekcija utvrdi da cijene na policama i obračunate cijene nisu usklađene, trgovine će “popiti” visoke novčane kazne.

Zakonom o zaštiti potrošača predviđene su novčane kazne za pravno lice u iznosu od 2.000 KM do 10.000 KM ako se ne pridržava prodajne cijene, za od 800 KM do 4.000 KM, a za trgovca kao preduzetnika od 1.000 KM do 5.000 KM – ističu u Inspektoratu Srpske.

Dodik: Važno da Srbi danas imaju dvije države na Balkanu

Do polovnjaka iz Evrope teže doći, cijena 40% veća