Klasične, robusne ručice sve češće zamjenjuju prekidači, točkići ili male poluge, ali su osnovne oznake uglavnom ostale iste.
Standardne oznake na automatskom mjenjaču
P (Park) – koristi se kada je vozilo zaustavljeno i parkirano. U ovom položaju mjenjač blokira zupčanike, sprečavajući nekontrolisano kretanje vozila.
R (Reverse – rikverc) – omogućava vožnju unazad.
N (Neutral) – neutralni položaj u kojem su zupčanici odvojeni, slično kao kada je manuelni mjenjač u leru.
D (Drive – vožnja) – standardni režim za vožnju, pri kojem mjenjač automatski mijenja stepene prenosa u zavisnosti od brzine i opterećenja.
Osim ovih osnovnih oznaka, mnogi moderni automobili, posebno hibridni modeli, imaju i dodatne položaje poput B i L, koji imaju specifične funkcije.
Šta znači oznaka B na automatskom mjenjaču?
B (Brake – kočenje) se često nalazi na hibridnim vozilima i aktivira regenerativno kočenje. Kada je mjenjač u ovom položaju, elektromotor stvara otpor pri usporavanju, što pomaže u sljedećem:
Smanjuje opterećenje kočnica, čime se produžava njihov vijek trajanja.
Pomaže punjenju baterije, jer kinetička energija, umjesto da se rasipa, pretvara se u električnu energiju.
Kada koristiti položaj B?
Ovaj režim je posebno koristan na nizbrdicama, jer omogućava kontrolisano usporavanje bez prekomjerne upotrebe kočnica.
Šta znači oznaka L na automatskom mjenjaču?
L (Low – niski stepen prenosa) omogućava vožnju u nižim stepenima prenosa (najčešće u prvom ili drugom stepenu). Koristi se u situacijama kada je potrebna veća kontrola nad vozilom, kao što su:
Vožnja po snijegu, blatu ili pijesku – niži stepeni prenosa poboljšavaju trakciju.
Savladavanje strmih uspona – omogućava više snage pri penjanju.
Spuštanje niz strme nizbrdice – djeluje slično kočenju motorom kod manuelnih mjenjača.
Kada koristiti položaj L?
Kada vozite po zahtjevnim terenima i potrebna vam je veća kontrola nad vozilom, položaj L je idealan izbor.
Šta znače oznake +/- ili M?
M (Manual – ručni režim) ili +/- oznake omogućavaju vozaču ručno mjenjanje brzina, bilo pomoću ručice mjenjača ili polugica iza volana.
Ovaj režim je koristan u situacijama kada želite veću kontrolu nad vožnjom, kao što su:
Sportska vožnja – za brže reakcije i bolje performanse.
Vuča tereta – omogućava zadržavanje u nižem stepenu prenosa radi povećanja snage.
Zaključak – kako najbolje koristiti ove opcije?
Koristite položaj B kada se spuštate niz nizbrdicu, kako biste smanjili potrošnju kočnica i povećali regeneraciju energije.
Koristite položaj L u teškim uslovima vožnje kada vam je potrebna veća kontrola.
Koristite M ili +/- kada želite manje oslanjanje na automatiku i veću preciznost u vožnji.
Razumjevanje ovih funkcija pomoći će vam da maksimalno iskoristite mogućnosti automatskog mjenjača, poboljšate bezbjednost i udobnost vožnje, kao i da smanjite potrošnju goriva ili energije, prenosi b.92.