Klasične, robusne ručice sve češće zamjenjuju prekidači, točkići ili male poluge, ali su osnovne oznake uglavnom ostale iste.

Standardne oznake na automatskom mjenjaču
P (Park) – koristi se kada je vozilo zaustavljeno i parkirano. U ovom položaju mjenjač blokira zupčanike, sprečavajući nekontrolisano kretanje vozila.

R (Reverse – rikverc) – omogućava vožnju unazad.

N (Neutral) – neutralni položaj u kojem su zupčanici odvojeni, slično kao kada je manuelni mjenjač u leru.

D (Drive – vožnja) – standardni režim za vožnju, pri kojem mjenjač automatski mijenja stepene prenosa u zavisnosti od brzine i opterećenja.

Osim ovih osnovnih oznaka, mnogi moderni automobili, posebno hibridni modeli, imaju i dodatne položaje poput B i L, koji imaju specifične funkcije.

Šta znači oznaka B na automatskom mjenjaču?

B (Brake – kočenje) se često nalazi na hibridnim vozilima i aktivira regenerativno kočenje. Kada je mjenjač u ovom položaju, elektromotor stvara otpor pri usporavanju, što pomaže u sljedećem:

Smanjuje opterećenje kočnica, čime se produžava njihov vijek trajanja.

Pomaže punjenju baterije, jer kinetička energija, umjesto da se rasipa, pretvara se u električnu energiju.

Kada koristiti položaj B?

Ovaj režim je posebno koristan na nizbrdicama, jer omogućava kontrolisano usporavanje bez prekomjerne upotrebe kočnica.

Šta znači oznaka L na automatskom mjenjaču?
L (Low – niski stepen prenosa) omogućava vožnju u nižim stepenima prenosa (najčešće u prvom ili drugom stepenu). Koristi se u situacijama kada je potrebna veća kontrola nad vozilom, kao što su:

Vožnja po snijegu, blatu ili pijesku – niži stepeni prenosa poboljšavaju trakciju.

Savladavanje strmih uspona – omogućava više snage pri penjanju.

Spuštanje niz strme nizbrdice – djeluje slično kočenju motorom kod manuelnih mjenjača.

Kada koristiti položaj L?

Kada vozite po zahtjevnim terenima i potrebna vam je veća kontrola nad vozilom, položaj L je idealan izbor.

Šta znače oznake +/- ili M?

M (Manual – ručni režim) ili +/- oznake omogućavaju vozaču ručno mjenjanje brzina, bilo pomoću ručice mjenjača ili polugica iza volana.

Ovaj režim je koristan u situacijama kada želite veću kontrolu nad vožnjom, kao što su:

Sportska vožnja – za brže reakcije i bolje performanse.

Vuča tereta – omogućava zadržavanje u nižem stepenu prenosa radi povećanja snage.

Zaključak – kako najbolje koristiti ove opcije?
Koristite položaj B kada se spuštate niz nizbrdicu, kako biste smanjili potrošnju kočnica i povećali regeneraciju energije.

Koristite položaj L u teškim uslovima vožnje kada vam je potrebna veća kontrola.

Koristite M ili +/- kada želite manje oslanjanje na automatiku i veću preciznost u vožnji.

Razumjevanje ovih funkcija pomoći će vam da maksimalno iskoristite mogućnosti automatskog mjenjača, poboljšate bezbjednost i udobnost vožnje, kao i da smanjite potrošnju goriva ili energije, prenosi b.92.

Share.
Exit mobile version